Rob van Dal
Rob van Dal (41 jaar) werd in de zomer van 2014 succesvol geopereerd aan zijn linkerelleboog bij ViaSana. Daarmee kwam een einde aan een langdurige periode van alsmaar toenemende pijn en een eindeloze medische zoektocht naar een oplossing hiervoor.
Wat waren uw klachten?
Rob: 'Ruim 2 jaar geleden begon ik klachten te krijgen aan beide ellebogen, een pijn die ik nooit eerder had gevoeld. Hoewel ik al jaren veel en intensief tennis, was één ding vanaf het begin duidelijk: het was geen tenniselleboog, want dat zit op een andere plek. In het begin dacht ik het op te lossen met wat minder intensief sporten, een betere houding op mijn werkplek en af en toe naar de masseur. Maar al snel werd duidelijk dat de klachten hier niet minder van werden, sterker nog, ze namen in de loop der tijd alleen maar toe. Dus zat er niets anders op dan het medische circuit op te zoeken.'
Welke behandeling heb je ondergaan?
Rob begon met een bezoek aan de huisarts. Die vermoedde dat er mogelijk sprake was van overbelasting of een ontsteking, of beide, en adviseerde een cortisone injectie. Rob volgde zijn advies op, had tijdelijk wat minder last, maar er trad geen zichtbare verbetering op. Vervolgens kwam ik bij een ziekenhuis terecht. Deze arts dacht dat ik te weinig rust nam en zei stellig dat ik in het gips moest. Dat viel me tegen, want ik had gehoopt dat er wat serieuzer naar de mogelijke oorzaak zou worden gekeken, maar ik zag niet zo snel een andere optie, dus ging mijn linkerarm 6 weken in het gips.' Maar Rob voelde de pijn gewoon door het gips heen. 'Ik werd 's nachts steeds vaker wakker van de pijn, ook nadat het gips verwijderd was. En ik werd bij steeds meer dagelijkse dingen belemmerd, zoals het tillen van boodschappen of klussen in de tuin'.
Hoe bent u bij ViaSana terecht gekomen?
Rob ging terug naar het ziekenhuis, van de ene deskundige naar de andere. De orthopeed stuurde hem naar de neurochirurg, die voorstelde om een zenuw te verleggen. Een operatie volgde en het herstel duurde een paar weken. Maar ook daarna bleef de pijn aanwezig, waarop de neurochirurg adviseerde dat hij weer terug naar de orthopeed ging… Om moedeloos van te worden. Na anderhalf jaar kwam ViaSana in beeld. Rob: 'Ik was eerder bij ViaSana geweest voor een klacht aan één van mijn voeten, en had daar goede ervaringen mee. ViaSana stelt de patiënt centraal, en niet de procedures of de systemen. Er zijn geen wachttijden als je een bezoek brengt aan de kliniek: alle benodigde onderzoeken en gesprekken worden achter elkaar door gepland. En er is voldoende tijd voor de patiënt: bij andere ziekenhuizen heb je wel eens het gevoel dat je gewoon een nummer bent. Achteraf gezien had ik misschien ook direct naar de kliniek moeten gaan voor mijn elleboog, maar ja… dat is achteraf.'
Bent u uiteindelijk toch goed geholpen?
De specialist bij ViaSana veronderstelde dat de klachten verbonden waren met de aanhechting van de pezen aan het bot. Rob: 'Ik stelde het op prijs dat hij verder dacht dan de andere dokteren die ik eerder had gesproken, en ook dat hij eerlijk was over de herstelkansen. En niet te vergeten: dat ik snel geholpen kon worden.' Via een dagopname werd Rob geholpen en daarna begon het herstel. De dokter had gezegd dat ik geduld moest hebben; het zou even duren om enig effect te kunnen merken. En dat was ook zo. Maar na een paar weken kon ik voelen dat de pijn duidelijk minder was.'
Hoe gaat het nu met u?
Inmiddels is de operatie alweer 4 maanden geleden. Sinds een maand ben ik weer begonnen met tennissen, en dat gaat erg goed. Bij de dagelijkse bezigheden heb ik geen last meer van mijn elleboog en ook wordt mijn nachtrust niet meer verstoord door pijn. Ik ben blij dat ik deze stap heb gezet. Eerlijk gezegd hoop ik niet meer in ViaSana te komen, maar als ik opnieuw klachten zou hebben, zou ik geen omweg meer kiezen, maar direct naar ViaSana gaan.'