Wat vond de ZKN auditor van ViaSana?
woensdag 29 november 2023
Zaterdag vliegt Natasha Martina – Phelipa weer terug naar de Antillen. De ene helft van het jaar werkt ze daar in de ziekenhuizen van Curaçao en Bonaire. De andere helft van het jaar werkt ze in Nederland als Lead auditor voor Kiwa. Dit jaar mag ze 10 zelfstandige klinieken beoordelen, maar alleen ViaSana volgens de nieuwe methodiek.
Spanningsveld
Voor Natasha was het de tweede keer dat ze naar Mill afreisde: “Het was weer bijzonder om hier te komen. Jullie zijn één van de grootste klinieken in het land, waarbij alle zorg in één gebouw plaatsvindt. Dat zorgt voor een interessant spanningsveld. Groot genoeg om afspraken te maken met zorgverzekeraars, maar nog de kleinschaligheid om met een platte organisatie snel op nieuwe ontwikkelingen in te spelen. Volgens mij zijn jullie elk jaar weer met nieuwe dingen bezig.”
Tracer
ZKN probeert dit jaar een andere auditsystematiek uit, vertelt Natasha: “Het betreft een pilot waar 8 klinieken aan meedoen waaronder ViaSana. De pilot betreft ‘waarderend auditen’, waarbij de tracermethodiek een van de auditsystemen is. Dat betekent dat we minder interviews met medewerkers hebben, maar meer patiënten en systemen volgen. Zo mocht ik meelopen bij een poli-patiënt en een OK-patiënt. Zo zie ik de mensen terwijl ze in actie zijn. De organisatie is in de lead en ik volg het proces. Niet alles is te traceren. Het lukt vaak niet om bij een ontwikkelgesprek tussen manager en medewerker te zitten vanwege privacy.”
Eigen ziekenhuis
Martina - Phelipa is in haar ‘eigen’ ziekenhuis op Curaçao al gewend om volgens deze methodiek te werken: “Ik geef leiding aan de afdeling Kwaliteit, Veiligheid en Innovatie van het ziekenhuis op Curaçao. We hanteren daar de JCI for hospitals standaarden. Dat zou je de Amerikaanse variant van Niaz/QMentum van de ziekenhuizen in Nederland kunnen noemen, maar dan data gedreven. JCI is een internationale standaard net als bijvoorbeeld ISO 9001. Dat keurmerk werkt al jaren met de tracermethode, ik vind het positief dat ZKN ook de overstap overweegt.”
De eilanden
De zorg in het Caribisch gebied is volgens Natasha anders georganiseerd: “In Nederland zijn veel specialistische klinieken, op Curaçao hebben we één groot ziekenhuis. Dat ene ziekenhuis moet eigenlijk alles doen. Het voordeel van Nederland is dat je als patiënt een keuze hebt waar je naartoe gaat. Zo zijn de klinieken en tegenwoordig ook ziekenhuizen erg gespecialiseerd. Op Curaçao heb je niet veel keuze als patiënt en het ziekenhuis moet ook bijna ‘alles’ kunnen. Sommige ingrepen zoals openhartchirurgie zijn niet mogelijk op Curaçao en de omringende eilanden. Deze patiënten gaan vaak naar Nederland of Colombia.”
Organisaties
Naast de audits in zorginstellingen, komt Natasha ook in andere branches: “Vanwege mijn zorgachtergrond heb ik in de covidperiode ook hotels en vakantieparken geaudit voor het Covid label om te kijken of ze voldoen aan alle hygiëne voorschriften. Ook certificeer ik eredivisieclubs op het label Veilig Sociaal Klimaat van de Kiwa. Daarmee toetsen we organisaties bij het tegengaan van grensoverschrijdend gedrag, racisme en discriminatie. Elke organisatie is anders, dus ideeën kun je bijna nooit één op één kopiëren. Maar het zorgt er wel voor dat je anders tegen je eigen proces aan kijkt. Daarom zou ik andere zorginstellingen aanraden om wat vaker bij elkaar in de keuken te kijken.”
ViaSana
De audit bij ViaSana verliep goed volgens Martina - Phelipa: “Natuurlijk zie ik altijd wel verbetermogelijkheden. Maar tekortkomingen heb ik niet geconstateerd. Het is mooi om te zien hoe iedereen met plezier werkt in jullie kliniek. Op de poli keek ik mee bij een patiënt die zes weken na de operatie op controle kwam. Het ging zo goed dat hij de andere kant ook wilde laten opereren. Tot mijn verbazing kon dat ter plekke gelijk in gang gezet worden. Het beeldvormend onderzoek, de screening en de planning. Toen we buiten stonden liet hij duidelijk aan mij blijken, hoe bijzonder het is dat dit binnen een uur geregeld was. En daar heeft hij absoluut gelijk in, het is een prachtige kliniek waar jullie werken.”
Jan van Hoof
Marketing en communicatie