Tweede Kamerlid Rens Raemakers bezoekt Kliniek ViaSana
dinsdag 15 oktober 2019
Mill – Tweede Kamerlid Rens Raemakers en leden van de D66 fractie uit Gennep brachten vrijdag 11 oktober een werkbezoek aan Kliniek ViaSana. Op uitnodiging van de branchevereniging voor zelfstandige klinieken (ZKN) gaf ViaSana een kijkje achter de schermen. De genodigden waren onder de indruk van de professionele zorg en het grote aantal patiënten met bewegings- en pijnklachten dat vanuit heel Nederland voor ViaSana kiest. Tijdens het bezoek werd ook landelijke problematiek besproken zoals de zorgplafonds, stijging van zorgvraag en personeelstekort.
Innovatief, zinnig en kwalitatief
Raemakers en de raadsleden uit Gennep bekeken tijdens het werkbezoek de afdelingen waar patiënten mogelijk mee te maken krijgen; van het spreekuur op de polikliniek, de operatiekamers tot de verpleegafdeling. Ze hebben in de praktijk gezien hoe ViaSana innovatieve, zinnige en kwalitatieve zorg levert. Raemakers was met name onder de indruk van de efficiënte inrichting van de polikliniek, waar de specialist wordt ondersteund door twee doktersassistenten. Veel recente ontwikkelingen werden besproken waaronder het overmatig gebruik van zware pijnstillers. ViaSana liet de PijnCoach app zien, voor patiënten een effectief hulpmiddel om het gebruik van pijnstillers terug te dringen en hun pijn te verlagen. Daarnaast liet ViaSana de behandelresultaten van uitkomstmetingen zien. Deze tonen aan dat klachten dankzij de behandeling sterk afnemen. Deze informatie draagt bij aan het continu leren en verder verbeteren van de zorgverlening en aan ‘samen beslissen in de spreekkamer’.
Artrose, personeelstekort en zorgplafonds
De stijgende zorgvraag van mensen met artrose en de betaalbaarheid hiervan kwam ook ter sprake. Een zorgverzekeraar maakt elk jaar per zorginstelling een schatting van het maximum budget dat de zorginstelling mag declareren. Dit zogenaamde zorgplafond is soms te laag omdat deze onvoldoende mee groeit met een stijgende zorgvraag en met de groep patiënten die vaker bewust kiest voor gespecialiseerde klinieken als ViaSana. Het gevolg is dat patiënten van sommige verzekeraars moeten wachten tot het volgende kalenderjaar. Kiezen voor een andere zorginstelling is vaak geen optie, de wachttijden zijn daar lang door het personeelstekort. ViaSana heeft wel capaciteit om meer patiënten te behandelen, maar kan dit door zorgplafonds van sommige verzekeraars niet altijd doen. De kennis die Raemakers heeft opgedaan tijdens het werkbezoek neemt hij mee naar de Tweede Kamer.
Mike Gabriël
Marketing manager